08. 09. 2017 v 20:00 Alena Homolková
Tisk

V Divadle Kalich Krysař znovu rozehrál svou píšťalu

V hlavní roli se představil Přemysl Pálek, který hraje Krysaře bez alternaceDivadlo Kalich vsadilo na osvědčenou kvalitu, a na jeho scéně se v pátek 8. září 2017 odehrála obnovená premiéra muzikálu Daniela Landy Krysař. Původní Krysař spatřil světlo světa v roce 1996 v Divadle Ta Fantastika a po druhé slavil úspěch v Kalichu před patnácti lety. Původní silný příběh nedoznal žádných změn, v novém se představily scénografie, obsazení a taneční choreografie, které doprovázejí většinu scén. V režii Mirjam Landa se v titulní roli představil Přemysl Pálek, který v muzikálu nemá alternaci.

V roli Agnes excelovala Marie KřížováPro ty, kdo Krysaře ještě neviděli, si dovolím připomenout děj muzikálu. Celým příběhem diváky provází Osud se dvěma tanečníky Zlodobrem a Dobrozlem. Do města, ve kterém se přemnožily krysy, přichází na pozvání starosty Krysař se svou kouzelnou píšťalou, aby obyvatele obtížných hlodavců zbavil. Obyvatelstvo se dělí na dvě třídy – původní, chudé, které si vydělává na živobytí řemesly a tvrdou prací, a Ostrovany, jakousi samozvanou šlechtu, která podvádí a žije na úkor chudších, důvěřivých obyvatel. O tom se Krysař přesvědčí hned první noc, kdy se ubytuje v místním hostinci a je svědkem události, kdy hostinský okrade rybáře v čele se Štěpánem.

Rózi si na premiéře zahrála Anna Slováčková, Martin Zounar alternuje v roli starosty s premiérovým Janem ApolenářemDalší den je Krysař pozván na svatbu mladší starostovy dcery Rózy, kde se setkává i s jeho druhou, starší dcerou Agnes. Hned přeskočí pomyslná jiskra. Krysař však váhá, dostává se do vnitřního boje, má zato, že láska není pro něj. Agnes ho však silou své lásky přesvědčí, aby spolu uprchli, je ochotná s ním jít až na konec světa, a Krysař nakonec souhlasí. Slíbí jí, že jakmile vykoná své dílo, přijde si pro ni. Starosta vyhlašuje na příkaz Krysaře zákaz vycházení. Přesto na ulici zůstanou dva zvědavci, z nich jeden ve strachu uteče, ale druhého tóny Krysařovy kouzelné píšťaly připraví o život. Starosta Krysaře obviní z jeho zabití a bez slíbené odměny jej vyhání z města. Zamilovaná Agnes však stále doufá, že se pro ni vrátí.

Milan Peroutka byl v roli Štěpána pro mnohé velkým a milým překvapenímKdyž se Krysař posléze tajně do města vrátí, nabídne mu nocleh rybář Štěpán. Krysař ho navede, aby se společně s ostatními původními obyvateli města Ostrovanům postavili. Ve městě roste napětí. Starostovi se zvěst o návratu Krysaře donese a rozhodne se na Krysaře najmout dva vrahy. Ti však, ač pevně odhodlání, se Krysaře zaleknou, když ho spatří, a zabít ho nedokážou. Dav místních obyvatel rozvášněn sprovází ze světa Ostrovany, Štěpán nakonec zabíjí i svého nejlepšího přítele Jakuba. Dav zavraždí celou starostovu rodinu, až na Agnes, která ze strachu upadne do bezvědomí. Když Krysař vidí, kam vše dospělo, zahraje na svou kouzelnou píšťalu, a zabije tím všechny vzbouřence. Krysař se opět setkává s Osudem. Musí mu odevzdat svou píšťalu, a Osud ho se zachráněnou Agnes posílá do světa žít obyčejný lidský život.

Scéna Martina Černého je jednoduchá a velmi variabilníDěj Krysaře je zasazen do zcela nové scény od Martina Černého, který si již po několikáté zdařile poradil s poměrně malým jevištěm Kalichu. Kulisy, naznačující části domů s okny, dveřmi a schodišti, se rychle mění dle potřeby otáčením na točnách, takže změny jsou plynulé a vůbec neruší. Scéně symbolicky vévodí velké věžní hodiny. Scénografie citlivě pracuje i s nasvícením jeviště, ať již jde o ponuré scény či romantické části děje. O lightdesing se postarali Karel Komm a Aleš Dymek.

Za režisérský pult usedla Mirjam LandaKostýmy pro představení vytvořil osvědčený Roman Šolc. Navrhl jednoduché kostýmy, které na sebe nestrhávají pozornost, ale dají vyniknout a podtrhávají herecké a pěvecké výkony. Ostrované jsou oblečeni do fialové barvy, která symbolizuje povahu jejich majitelů, jejich zálibu v přepychu a někdy možná i samotnou smrt. Oproti tomu kostýmy venkovanů, řemeslníků, rybářů a v neposlední řadě tanečník, hrají svou jednoduchostí a účelností, pro herce a tanečníky jsou vzdušné a pohodlné. Všechny jsou nanejvýš zdařilé a Roman Šolc již tradičně zabodoval.

Maskéři odvedli perfektní práciNa tomto místě bych vyzdvihla také skvělé líčení jak Krysaře, dětských postav, znázorňujících Krysařovu duši, a tanečního páru Zlodobráků, doprovázejících postavu Osudu v podání Zuzany Havrlantové a Karla Jindy. V choreografii Lindy Rančákové se diváci mohli kochat nejen skvělými tanečními čísly, ale nechyběla ani dech beroucí akrobacie se šálami. Znázornění Krysařovy duše je v současném provedení muzikálu zcela novým prvkem. Na premiéře jsme viděli hned dva představitele této role – chlapce a dívku (Štěpán Köhler a Karolína Lea Nováková), při běžném představení již diváci uvidí jen jednoho z nich. Nápad vytvořit tuto novou postavu – Krysařovu duši, formou dětského tanečníka – podtrhuje jeho démoničnost, ale zároveň velmi zdařile vystihuje i jeho utajenou, jemnou a citlivější stránku.

Přemysl Pálek má jako Krysař velké charizmaV hlavní roli diváci uvidí Přemysla Pálka, kterému Krysař sedí jako ulitý. Přemek jak herecky, tak pěvecky vyzrál, a kdykoliv se objeví na jevišti, má neuvěřitelné charizma. Výborně pracuje s momenty, kdy třeba jen mlčky stojí, nebo beze slov přejde jeviště, a i pauzy v řeči dokonale hrají. Dovede být mrazivý, démonický, ale když ho náhle překvapí láska, které se zpočátku brání, po chvíli ukazuje i svou citlivější stránku. Kromě hereckého projevu Přemysl exceluje také po pěvecké stránce. Svým sytým hlasem a jeho zajímavou barvou, která je nezaměnitelná, nenechá nikoho na pochybách, kdo je pánem jeviště a celého představení.

Jan Kříž měl jistě z výkonu své ženy velkou radostMarie Křížová v roli Agnes je Přemyslu Pálkovi rovnocenným partnerem, a to jak po herecké, tak i po pěvecké stránce. Diváky překvapí svým velkým hlasovým rozsahem, krásně zbarvenými altovými polohami na jedné straně a brilantními, křišťálově čistými výškami na straně druhé. Ve svém projevu je suverénní, do role dává všechno a nikoho nenechá na pochybách, že takto má vypadat Krysařova Agnes. Tuto roli v původní verzi zpívala Lucie Bílá, a zdálo se, že na tento náročný part si hned tak někdo nemůže troufnout. Maruška dokázala, že je nejen důstojnou nástupkyní Lucie, ale v mnohém ji dokáže i překonat. Je přirozená a uvěřitelná, její výkon místy až bere dech, například v sólových písních „Temný stín“ nebo „Zvrácená touha“, úžasná je scéna, kdy Agnes během své písně s lehkostí sestupuje po ramenou a zádech pánské company jako po schodech, což je vlastně akrobatické číslo, které Maruška zvládla na jedničku.

Svou sestru Annu přišel podpořit její bratr a herecký kolega v jedné osobě Felix Slováček ml. Oproti excelentním výkonům představitelů dvou hlavních rolí bylo pro mě zklamáním umělecké snažení Anny Slováčkové v roli sestry Agnes Rózi. Po celou dobu jejího výkonu jsem se nemohla zbavit dojmu, že na roli jak herecky, tak hlavně pěvecky nestačí. V hloubkách se trápila a její hlas ztrácel barvu, naopak ve výškách postrádal lehkost a na hranici jejích možností zněl velmi nepříjemně, ukřičeně. Co se dceři rodičů známých jmen nedá vytknout, je snaha, která však byla tak úporná, že sklouzávala místy až k afektu a vyznívala nepřirozeně, což bylo nejvíc patrné v duetech s Agnes. Kdybych chtěla na tomto místě zmínit alespoň něco pozitivního, pak by to bylo asi to, že Anna je půvabné děvče a v kostýmech Romana Šolce jí to slušelo.

Milan Peroutka si roli Štěpána užil a dal do ní všechnoObsazení talentovaného Milana Peroutky do role Štěpána bylo naopak skvělým tahem na branku. Tato postava má ve scénáři jako jedna z mála skutečně razantní dramaturgický vývoj, kdy se z původně zakřiknutého a uťápnutého rybáře za pomocí Krysaře proměňuje ve vůdce povstání vesničanů proti Ostrovanům. Milan se příležitosti chopil a beze zbytku ji naplno využil. To, že umí skvěle zpívat, už se o něm ví, ale osobně mě překvapil i svým hereckým výkonem. Perfektně umí pracovat s pauzami, ve kterých nechává doznít vše vyřčené a dokazuje, že na jevišti hraje i ticho. Milanův Štěpán byl přirozený, plný emocí a věřila jsem mu každé slovo i gesto. Milan je bezesporu velký talent, a troufám se říci, že se nám zde rodí velká budoucí hvězda.

Kateřina Steinerová podala v roli Štěpánovky skvělý výkonRole Štěpánovky se velmi zdařile zhostila Kateřina Steinerová. Podobně jako její muž Štěpán s ním prochází jeho proměnou, nezapomíná však na ženský pohled na věc. Dojemná a velmi emotivní je scéna se Štěpánovým nejlepším přítelem Jakubem, kdy ho přichází varovat před povstalci a nabádá ho k útěku, protože tuší, že mu jde o život. Situaci, kdy je Štěpán okolnostmi donucen Jakuba zabít, však zabránit nedokáže. Jakub, ač na straně Ostrovanů, odmítne před svým osudem utíkat. Kateřina se svého úkolu zhostila na výbornou, a její Štěpánovka se právem řadí k nejlepším výkonům představení. Nepřehlédnutelný je také výkon Jakuba Šlégra v roli Jakuba od brány. Na poměrně malém prostoru, který má v muzikálu k dispozici, dokáže předvést herecký i pěvecký koncert a dát do role srdíčko. Závěrečná scéna, kdy ho Štěpán přichází zabít, patří k nejdojemnějším scénám představení.

Jan Apolenář se na after party dobře bavilRole Starosty, do které se po letech opětovně navrací – mohli jsme ho vidět již v původním nastudování Krysaře z roku 1996 v pražské Ta Fantastice, sedne Janu Apolenářovi jako ulitá a je s ní dokonale sžitý ve všech polohách, ať ve vážných či komických scénách. Tvoří dvojici se Starostou (Jan Apolenář), který zaujme plným sytým hlasem a perfektním hereckým výkonem. Po Starostově boku jsme v roli Rychtáře a Ženicha viděli výborného Oldřicha Smysla a Sluhu si zahrál Jan Vlas, který si roli užil převážně v první polovině představení. Jan Vlas se na jevišti objevuje ještě v komické dvojici s Martinem Sobotkou, kdy představují vrahy. Hostinského skvěle ztvárnil Heňo – Henrich Šiška. Jeho postava je přesvědčivá jak v komických, tak ve vážných, mrazivých situacích.  

Robert Jašków byl v roli Osudu velmi přesvědčivýHerec Robert Jašków divákům utkvěl v paměti především v činoherních rolích, takže když se na jevišti objevil coby Osud a začal zpívat, nejednomu divákovi spadla údivem brada. Zpočátku v jeho projevu trochu rušily intonační nepřesnosti, ale s dalším vývojem děje nabyl Jašków na přesvědčivosti, a otěže představení pak držel pevně v rukou až do závěrečného efektního triku s Krysařovou píšťalou. Podtrženo – sečteno, premiéra se nad očekávání vydařila a Krysař se vrátil na scénu Divadla Kalich s veškerou parádou, s osvědčenými hity a celou řadou nových, neokoukaných talentů. Nenechte si ho proto ujít!

 

 
Karolína Lea Nováková ztvárnila Krysařovu duši Marie Křížová sestupovala během písně po zádech tanečníků jako po schodišti Premiéru své dcery Anny Slováčkové si nenechala ujít ani Dáda Patrasová Mirjam Landa klade na herce maximální požadavky a na výsledku je to znát
Závězečná děkovačka se neobešla bez potlesku ve stoje Přemysl Pálek vypadal na after party trochu unaveně, ale jistě spokojený Premiéru si užívali i Janis Sidovský, Roman Tomeš, Pavel Vítek a Michaela Tomešová Potlesk nebral při děkovačce konce

 

Premiérové obsazení
Krysař Přemysl Pálek
Osud Robert Jašków
Agnes Marie Křížová
Štěpán Milan Peroutka
Štěpánovka Kateřina Steinerová
Hostinský Heňo
Starosta Jan Apolenář
Rózi Anna Slováčková
Jakub Jakub Šlégr
Rychtář / Ženich Oldřich Smysl
Sluha / Vrah Jan Vlas
Opilec / Vrah Martin Sobotka
Zlodobro Zuzana Havrlantová
Dobrozlo Karel Jinda
Hospodyňka Tereza Palanová
Pradlena Pavlína Vejnarová
Rybářka Martina Ctiborová
Pekařka Miroslava Preňková
Pekař Ondřej Bohata
Rybář Radek Fišer
Natěrač Jiří Minařík
Řemeslník Jan Mouca
Krysařova duše Štěpán Köhler a Karolína Lea Nováková

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions