Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Skladatel Webber oslňoval diváky v Divadle Hybernia

Ota Balage obklopen a zajat hudbouPocta a obdiv uznávanému hudebnímu skladateli Andrew Lloyd Webberovi – to bylo podtitulem koncertu pod vedením Oty Balage, který celý koncert vymyslel a také dirigoval. Koncert měl premiéru 8. října 2012 v Divadle Hybernia a spousta dalších termínů bude následovat. Koncert určitě stojí za to navštívit, pokud o návštěvě ještě pochybujete. Přiblížíme vám ho v našem článku.

Kočky se svými kukadly zahájily první pásmo koncertuMuzikály jako Jesus Christ Superstar, Phantom of the opera, Evita, Cats – každý z vás jistě tyto názvy slyšel, ačkoli třeba všechny kusy neviděl, či z nich neposlouchal žádné písně. Případná neznalost ale při sledování koncertu vůbec nevadila, naopak, mohla mnohé posluchače přivést k tomu, že budou chtít dílo poznat a vidět. Koncert neměl žádné "hluché" místo, a díky ponoření do obsahu skončil nejspíš dříve, než by si diváci přáli.

Všech šest tanečnic v kostýmech navrhnutých Laco HudcemCelým pořadem vkusně a místy s vtipem prováděl Antonín Procházka, který vždy před začátkem bloku písní z dalšího muzikálu uvedl „playlist“ hudebních čísel, jejich interprety a několik zajímavostí k samotnému dílu. Pavel Strouhal ke koncertu vytvořil tři taneční choreografie – které ztvárňovalo šest tanečnic - Johana Hájková, Leona Siswartonová, Kateřina Nováková, Kateřina Šildová, Linda Fernandez Saez Jana Sochůrková. Vokály zastoupili Jíří Březík, Jaromír Holub, Naďa Wepperová, Kateřina Novotná, Kateřina Šildová, Antina Langoská, Hedvika Tůmová a Ilona Vozníčková. Argentinky dorazily do Divadla Hybernia zatancovat po boku Báry BasikovéŽivou hudbu utvářelo se svými nástroji přibližně třicet osm hudebníků, které mohli diváci během celého koncertu pozorovat v jejich zápalu.

Kostýmy byly navrženy Laco Hudcem ve spolupráci s firmou Sansha a za mixážním pultem jsme mohli vidět Petra Ackermanna.

Eva Burešová právě zpívá píseň Memory. Vzpomíná na něco i ona?Muzikál Cats bohužel u nás skončil nezdarem. V zahraničí měl v produkci Camerona Mackintoshe premiéru roku 1981. Kromě hudby k první menší choreografii („The Cats at the Jellicle Ball“), která koncert začínala, zazněla skladba „Memory“ v podaní Evy Burešové – ve vyšších polohách bylo znát, že se Eva maličko trápí. Ale vzhledem k tomu, že byla Eva nemocná, s těžkým partem se poprala i tak skvěle. Je úžasné, že z této mladé zpěvačky vychází takto vyzrálý hlas. Sbor zazpíval „Journey to the Heaviside Layer“.

Dan Bárta je na jevišti jako doma. Svůj hlas ale doma rozhodně nenechalMuzikál Evita, který je o v tehdejší době velmi populární argentinské političce Evě Perónové, se až dodnes nikdy nehrál v Argentině, ačkoli měl premiéru už roku 1978. Když politička zemřela, v každé provincii po ní bylo pojmenováno alespoň jedno město, její kniha se zařadila do povinného kánonu četby. Z úst pěvecky jisté Báry Basikové zazněla energická píseň „Buenos Aires“ (s taneční složkou), mezi další písně patřila skladba „U dalších dveří“ (Eva Burešová), nebo „Utiš se má Argentino“ (Bára Basiková) či „Ta dáma na to má“ od Dana Bárty, který kdysi v tomto muzikálu ztvárňoval hlavní roli.

Christine Markéta Mátlová zpívá v zajetí Fantona opery Aleše BrisceinaPásmo Fantoma opery (samozřejmě s originálními anglickými texty) bylo bohužel kratší, ačkoli/protože se zde muzikál ještě neuváděl. Písně interpretovali Markéta Mátlová a Aleš Briscein. Zapěli „All I Ask of You“ (u této písně mě mírně zamrzela jistá odtažitost zpěváků, Mátlová totiž často od partnera odcházela a zase přicházela a duet tak vyzněl spíše vynuceně zamilovaně), „Phantom of the Opera“ (zde mě překvapil rychlejší spád písně, kterou bych raději uvítala interpretovanou v klasické podobě a se sborem, naopak mě potěšila maska na tváři Fantoma) a píseň „Remember Me“, při které byl na pár vteřin využit levý balkon divadla Raulem Alešem Brisceinem, stejně jako v jevištním zpracování Fantoma.Osmičlenný sbor vkusně doplňoval koncert, bohužel neměl výraznější prostor

Muzikál měl premiéru roku 1986, v Londýně a na Broadwayi se hraje dodnes. Osobně jsem se na toto pásmo těšila nejvíc a s potěšením si vyslechla známé písně naživo. Píseň „Unexpected song“ ač také od Webbera samozřejmě nebyla z Fantoma opery, jak bylo mylně uvedeno, ale z muzikálu Song & Dance.

Bára Basiková předvedla svůj hlas například v ''Utiš se má Argentino'' - diváci ale po jejím ani po jiném výstupu potichu nebyli a nadšeně aplaudovaliPosledním prezentovaným muzikálem byl Jesus Christ Superstar (z části v angličtině), u většiny nadšenců Webbera nejspíš nejočekávanější muzikál z tohoto večera uvedených kusů. Jeden z prvních muzikálů v České republice měl premiéru roku 1994 v Divadle Spirála a odehráno bylo 1288 repríz. Toto pásmo bylo zajímavé díky nezvyklým interpretům u jednotlivých písní, i díky jiným aranžím. Ačkoli v koncertu vystupoval Dan Bárta, tentokrát nebyl Jidášem, ale Ježíšem, a tak jsme mohli „V zahradě getsemanské“ slyšet od něj. Vojtěch Dyk se do Jidáše vášnivě opřelI když je většina lidí v této písni navyklá hlasu Kamila Střihavky, Bártova interpretace nebyla vůbec špatná. Dan ji procítil „každým coulem“ a nejen při tomto pásmu dokázal, že umí diváky strhnout s sebou, dokonce je fascinovat.

Jidášem byl Vojtěch Dyk, který mnohé překvapil a potěšil svým zdařilým výkonem nejen v písni „Jak ze sna procitám“. Podle jeho slov se s rolí Jidáše seznámil teprve před nedávnem. Bohužel jsem se ve vyšších tónech písní nemohla zbavit dojmu, že Vojtěch Dyk je na hranici svých možností.

Matěj Rupert byl na jevišti největším bavičemPosledním nastoupivším účinkujícím koncertu byl Matěj Ruppert, v němž se nezapřela velká dávka „šoumenství“, stejně jako když z Dana Bárty vyzařovala pozitivní a uvolněná energie. Trio Bárta, Dyk a Ruppert zazpívalo píseň „Zemřít by měl“ a „Proč ten shon“ si „střihli“ i s Bárou Basikovou. Tanečnice naposledy zatančily s Danem Bártou při průběhu skladby „Superstar“, u které byly ze tří výstupů nejlépe sehrané.

Všichni účinkující by si konečný potlesk ve stoje určitě zasloužili - a také ho dostaliKoncert byl celkově až na pár chybiček skvěle připravený, vtipně a zajímavě uváděn Antonínem Procházkou, interpreti byli velmi dobří, stejně jako živý orchestr, sbor a company. Velká pochvala samozřejmě patří Otu Balagovi za celkovou realizaci. Umožnil divákům ponořit se do nádherných melodií legendárního skladatele A. L. Webbera – připomenout si již neuváděné, oživit stále uváděné a poznat, či slyšet naživo dosud neuváděný titul v naší republice. Ať už do jeviště usedne kdokoliv, neměl by odcházet zklamán. Koncert mu přinese dobrou náladu a pozitivní zážitek. Teď už si jen přát, aby se povedlo uvést více takových projektů, do kterých všichni účinkující půjdou s takovou vervou.

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.