Stručná zpráva z neveřejné zkoušky Barona Prášila

V sultánově harémuJiž více jak měsíc pronikaly slibné informace o přípravách muzikálu Baron Prášil na veřejnost. Byly nám představeny honosné kostýmy, novináři měli již možnost zhlédnout některé zajímavé scény. To všechno však jen podněcuje naší zvědavost a zkouší naši trpělivost. O to víc jsme se těšili na neveřejnou zkoušku a v sobotu 20. února 2010 jsme byli v Divadle Hybernia již před desátou hodinou ráno. A jak jsme slíbili, o naše předpremiérové dojmy se s našimi čtenáři pokusíme podělit.

V hledišti je na úrovni asi sedmé řady instalován režijní pult, o pár řad za ním se zase usadili se svou aparaturou zvukaři, ke kterým se přidal i autor hudby Zdeněk Barták. Z balkonu visí několik silných kabelů a je třeba procházet řadami se zvýšenou opatrností. Na jevišti se již rozcvičuje taneční company a dnes zkoušející herci v kostýmech. Kromě členů realizačního týmu, techniků, alternujících umělců a zaměstnanců divadla, již v hledišti není téměř  nikdo. Vládce vulkánuRaději tedy rychle usedáme, dle divadelní tradice, zásadně až do řad za režijním pultem. Ale to se již ozývá  tajemný hlas „shůry“ patřící režisérovi Filipu Renčovi a zkouška právě začíná.

Po velkolepé, téměř symfonické, předehře již nad našimi hlavami prolétá Josef Vojtek na dělové kouli. To se jen Hieronym Karl Friedrich von Münchhausen, alias baron Prášil, vrací z výletu na Měsíc a přistává zrovna doprostřed tanečního parketu petrohradského plesu. Děj prvního dějství probíhá téměř bez jediného přerušení. Obdivujeme hudbu, kostýmy, nový druh projekcí. Těšíme se na výkony pěvecké, herecké i taneční. Josef Vojtek jako Baron PrášilZvědaví jsme hlavně na „nováčky“ hybernského jeviště, Kateřinu Brožovou v roli Evelíny a Romana Vojtka hrajícího postavu Franka. V dalších rolích se objevují Tomáš Trapl jako správce penziónu Wilcox, Zdenička Trvalcová v roli krásné Patricie a Šárka Vaňková jako svůdná Gita. V netradičních rolích dvou lékařů, Omena a Nomena, sledujeme dvojici Pešák a Pitkin.

Necháváme se strhnout Prášilovým neuvěřitelným  vyprávěním. Jeden okamžik je scéna plná tančících jelenů, záhy cítíme žár soptící Etny a  celé divadlo se otřásá pod údery obřích kladiv jednookých Kyklopů. První polovina představení skončila a my tleskáme, i když jsme v divadle sami. Zvláštní pocit.

Kateřina Brožová jako EvelínaPřestávku vyplňuje krátká porada na jevišti. Režisér zhodnocuje průběh první poloviny představení. Má jen drobné připomínky organizačního charakteru.

Druhému dějství muzikálu dominuje velké námořní dobrodružství. Scéna je sama o sobě opravdu velkorysá, v kombinaci s projekcemi je iluze nekonečného oceánu téměř dokonalá. Děj rychle spěje ke svému překvapivému konci a celé představení spěje do velkého finále. Účinkující si za potlesku vyzkoušeli i děkovačku a dva přídavky.

Ale to již je skoro 13:20, režisér Filip Renč sděluje poslední instrukce, děkuje všem zúčastněným a ukončuje dnešní zkoušku. Velká část účinkujících spěchá, aby byla včas v nedalekém divadle Broadway. Pan režisér Filip Renč vidí všeČekají je totiž ještě dvě představení muzikálu Angelika.

Jaký je tedy Baron Prášil, nový muzikál k neuvěření ? Na seriózní recenzi si, prosím, počkejte přece jenom až do premiéry naplánované na 25. února 2010.

Zatím vám můžeme jen prozradit, že je to muzikááál  překvapující, inspirující, zábavný, dojemný, roztančený, dynamický, velice melodický a krásně barevný. Snad by prozatím stačilo říct, že nám  tedy rozhodně „chutná“. Jestli chcete ochutnat koření Fantazie, přijďte se podívat na muzikál Baron Prášil - jeho podtitul  "muzikááál k neuvěření" je opravdu trefný.