Fenomén jménem Wildhorn

Frank při své poslední návštěvě PrahyNejznámějším zahraničním skladatelem muzikálové hudby na české scéně je paradoxně americký skladatel Frank Wildhorn. Ten svým působením ve vědomí českého diváka zastínil i mnohem slavnějšího autora několika nejprodávanějším a nejnavštěvovanějších muzikálových hitů, sira Andrew Lloyd-Webbera. Frank Wildhorn tak byl „adoptován" jak českými novináři, tak fanoušky, kteří s radostí chodí na jeho díla.

Frank Wildhorn a Leslie Bricusse při první návštěvě PrahyFrank Wildhorn, americký skladatel, producent a autor muzikálů, sklízí úspěchy spíš v Evropě než na Broadwayi. I když se jeho dva muzikály se hrály současně na Broadwayi (Jekyll and Hyde a Scarlet Pimpernel), ve skutečnosti jeho muzikály prodělaly v Americe cca 20 milionů dolarů. A tak se Frank zaměřil na Evropu.

Realizační tým po pražské premiéře muzikálu Jekyll & HydeS dílem Franka Wildhorna jsem se setkala dřív, než se stal častým návštěvníkem Prahy, a tak jsem přivítala s nadšením, že Hudební divadlo Karlín se rozhodlo uvést Jekylla a Hyda, můj nejoblíbenější Frankův muzikál. S premiérou se Frank objevil v Praze a tak jsem se s ním setkala poprvé. Následně nás s Michalem Škvorem napadlo, že bychom rozhovor s Frankem natočili na video a následně umístili na web. Bylo to v době, kdy byla internetová televize ještě v plenkách.

Leslie Bricusse, Frank Wildhorn a Egon KulhánekKariéra Franka Wildhorna započala když dopisoval muzikál Viktor/Viktorie, který musel být dokončen po smrti autora Henry Manciniho. Frank dopsal hudbu k broadwayskému uvádění. Bylo to také jedno z prvních děl, na kterém spolupracoval s Leslie Bricussem, autorem libreta k Jekyllovi a Hydovi.

Frankova oblíbená česká diva Lucka Bílá se dělí s diváky o dort při jubilejní CarmenFrankovo nejznámější (a podle mého názoru nejlepší) muzikál je Jekyll & Hyde, jehož vývoj trval několik let. První noty vznikaly na konci 80. let a první nahrávka s Lindou Eder, Frankovou tehdejší ženou, vznikla v roce 1990. V roce 1994 vznikla další a dle mnohých nejlepší nahrávka s Anthony Warlowem jako Jekyllem, který je dle samotného autora nejlepším muzikálovým zpěvákem na světě. Kýžená premiéra na Broadwayi pak byla až v roce 1997. Z broadwayského uvádění vznikla také DVD nahrávka, s nechvalně známým Davidem Hasselhoffem v roli Jekylla/Hyda.

Míša Nosková a Marián Vojtko alias Lucy a HydeDalším Wildhornovým muzikálem uváděným na Broadwayi byl The Scarlet Pimpernel (Červený Bedrník) o hrdinovi francouzské revoluce. I Scarlet Pimpernel má za sebou dlouhou historii a podobně jako u Jekylla a Hyda vzniklo několik nahrávek.

Vzhledem k tomu, že uvedení Jekylla v Karlínském divadle Franka nadchlo, rozhodl se napsat muzikál přímo pro toto divadlo a to skutečně splnil a tak se premiérovala Carmen. Frank Wildhorn se v současnosti zaměřuje na uvádění svých děl v Evropě. Kromě muzikálů Jekyll a Hyda, Scarlet Pimpernel je autorem muzikálů na stejná témata, na která již vznikla díla v České republice. Ve švýcarském St. Gallenu a rakouském Grazu se hrál Wildhornův Dracula, který se předtím krátce uváděl bez větších úspěchů v Americe.Frank, Lucka Bílá a Adam Novák při posezení v divadelním klubu

Muzikál Rudolf - Poslední polibek napsal Frank původně pro Vereignte Bűhnen Wien. Rudolf se tam začal uvádět počátkem roku 2009, po úspěšném uvádění v maďarské Budapešti. V přípravě je i další muzikál na téma, které bylo zpracováno v našich luzích a hájích a to Hrabě Monte Christo. Muzikál se bude hrát ve švýcarském St. Gallenu a v těchto dnech vychází i nahrávka v angličtině, ale s mezinárodním obsazením (Thomas Borchert, Pia Douwes, Brandi Burkhardt, Jesper Tydén a další).

S Leslie Bricussem Frank připravuje další projekt, adaptaci Rostandova románu Frank tleská Lucii Bílé na své inspekční cestě v HDK muzikálu CarmenCyrano z Bergeracu. Kromě toho napsal i hudbu k představení japonského tradičního divadla Takarazuka - Never say goodbye (Nikdy neříkej sbohem).

Pro Hudební divadlo Karlín napsal Carmen, ale tím jeho aktivity nekončí. Pracuje na dalších muzikálech mj. Excalibur, Bonnie a Clyde, jeho díla se alespoň v Evropě a v Asii uvádí, fanoušci netrpělivě očekávají, zda se konečně naplní tužby a natočí se dlouho avizovaná filmová verze Jekylla a Hyda.

Ilustrační a archivní foto: Michal Škvor