Muzikál Anděl Páně, který měl premiéru 26. října 2023 se stal velmi úspěšným titulem na prknech Hudebního divadla Karlín. Pohádku natočil režisér Jiří Strach podle scénáře Lucie Konášové v roce 2005, a podobně jako pohádka Mrazík se stala symbolem Vánoc v televizi. Ondřej Brzobohatý se s Lucií domluvil, a podle jejího libreta napsal hudbu a texty pro muzikál stejného jména, neboť tento název nebyl registrován. Anděl Páně nyní stanul před soudem - ale ne Božím soudem, ale světským.
Jiří Strach dal totiž Hudební divadlo Karlín k soudu, neboť dle jeho slov hodně zasahoval do scénáře, a tak se jím upravené scény staly jeho autorským dílem. Rozhodnutím soudu bylo předběžné opatření, které divadlu zakazuje hrát scény, kterých se žalovaný nárok týká, a které jsou kopiemi filmových scén. A to přesto, že v titulcích i na filmových serverech je Konášová uvedena jako jediný autor scénáře. Dle Agentury Dilia (která zastupuje práva umělců) znalecký posudek, který vypracovala Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze jasně definoval, že muzikál nese množství jedinečných prvků, které do scénáře vnesl režisér filmu a následně je převedl do filmové podoby.
Ondřej Brzobohatý k tomu Blesku sdělil: „Je to rána z čistého nebe. Jirka mě před něčím takovým vůbec nevaroval, nerozumím tomu.“ Režisér Jiří Strach se ke kauze vyjádřil slovy: „Karlínské divadlo se mnou vůbec nejednalo. Mé svolení k užití autorských práv tedy nemá.“ S tímto tvrzením ale Ondřej Brzobohatý zásadně nesouhlasí. „Pravda je taková, že od začátku, kdy jsme muzikál připravovali, s tím Jirka nechtěl mít nic společného!“ řekl muzikant Blesku. „Sám jsem mu ještě v roce 2019 nabízel režii, a odmítl s tím, že je filmař, ne divadelník,“ upozornil Brzobohatý.
Hudební divadlo Karlín Strachův nárok odmítlo a vydalo následující vyjádření: „Po úspěchu muzikálu Anděl Páně, který uvádí Hudební divadlo v Karlíně, začal pan Jiří Strach tvrdit, že některé části muzikálu kopírují jeho technický scénář k filmu Anděl Páně. Celých 20 let od vzniku filmu nijak nezpochybňoval, že autorkou scénáře k tomuto filmu je paní Lucie Konášová, která je i autorkou libreta muzikálu. I když Hudební divadlo v Karlíně nárok pana Jiřího Stracha neuznává, rozhodlo se do soudního vyřešení jeho údajných nároků vypustit jím zpochybněné pasáže a muzikál uvádět v pozměněné podobě.“
Nabízí se zásadní otázka - pokud režisér zásadnějším způsobem dotvářel a přetvářel scénář - proč nebyl v době uvedení díla do kin a televize v titulcích filmu a dalších materiálech uveden, což by jeho spoluautorství jasně zakotvilo? Proč autorství v rozhovoru pro Českou televizi přiznává Lucii Konášové?
Citace z rozhovoru s Jiřím Strachem na webu ČT (odkaz):
„Ale není podstatné, kterou situaci kdo vymyslel, jestli tenhle dialog napadl mě nebo Lucku, jestli jsem tomu pomohl malinko nebo hodně. Důležitá je ta tvůrčí souhra mezi Luckou a mnou, kterou jsme si vyzkoušeli poprvé na televizním filmu Vůně vanilky, to stejné vidění věcí, humoru a hodnot. Tedy všem říkám: autorsky je to scénář Lucky Konášové. A pánbůh zaplať, že Lucka není autorsko-egoisticky ješitná, že umí zůstat otevřená dalším nápadům. Film je koneckonců kolektivní dílo, Anděl není můj, scénáristky, nebo představitele hlavní role. Je nás všech, každý mu nějakým dílem přispěl. A doufám, že bude i diváků.“
Jak spor o muzikál Anděl Páně dopadne ví snad jen Bůh. Doufejme, že vyhraje divák, a nadále tak budeme moci vídat obě verze - televizní i dvadelní.
Citace: HDK.cz, Ceskatelevize.cz, Blesk.cz
Komentáře k článku